Siden STS begyndelse tilbage i 1958 har over en million unge eventyrere haft mulighed for at opleve nye steder, opdage nye kulturer og lære nye sprog. De har gjort dette, mens de har skabt venskaber over hele verden, overvundet personlige udfordringer, kommet sig efter grimme solskoldninger, grædt glædeståre og overlevet den bittersøde afsked. Men vigtigst af alt, har de gjort alt dette, i mens de har fået en større forståelse for verdens forskellige kulturer og det globale verdenssamfund. Men hvordan nåede vi hertil?
STS Education fyldte 65 år i foråret 2023. Følg historien fra den første sprogrejse til i dag!
Det startede med én mands vision om, hvor verden var på vej, og hvad der var nødvendigt for, at en hel generation kunne bevæge sig mod en bedre fremtid; en fremtid, hvor interkulturel kommunikation, forståelse af mangfoldighed og en følelse af sammenhørighed for hele menneskeheden var afgørende for fred, velstand og fremskridt. Lars Magnusson gjorde det til hans livsmission at klæde unge teenagere så godt som muligt på, til deres fremtid. Han kom med en en revolutionerende idé - noget som ingen andre have gjort før i så stor en skala: Han arrangerede en tur for unge elever, som ønskede at udforske verden uden deres forældre, for at vokse som mennesker lærer sprog og bliver verdensborgere.
På den første tur tog en lille gruppe svenske unge til Mattsee i Østrig for at nyde et par sommeruger sammen og øve deres tysk. Det var en så stor succes, at der sommeren efter rejste 600 til England. Antallet steg hurtigt til over 2.000 studerende om året. Grundet den hurtige vækst havde vi muligheden for at ekspandere til nye områder i gennem årenes løb.
I dag fokuserer vi kun på vores kerneprogrammer: sprogrejser og high school udveksling. Dette har vi valgt, da det er de to ting, som vi mener er til størst gavn for de unge elever. Vi er overbevist om, at oplevelsesbaseret læring er den bedste måde at vokse på, bilve mere moden samtidigt med man bliver udfordret og udviklet.
Man kan roligt sige, at vi i STS’s levetid, har set alt det gode og det dårlige. Heldigvis har det været overvældende godt, men vi ville lyve, hvis vi ikke også fortalte at der har været udfordringer. Men med dedikation og passion fra vores ledelse og hårdt arbejde fra diverse eksperthold har vi overvundet dem alle. Vi har lært af fortiden, og vokset os stærkere som individer såvel som organisation.
Over 60 år efter den første rejse, drives STS Education stadig af den samme familie og ledes efter de samme principper. Vi arbejder nu i 11 lande og sender hvert år tusindvis af unge teenagere afsted til 23 lande over hele verden - både på kortvarige sprogrejser og langvarige udvekslingsophold. Tiden har bevist Lars Magnusson ret, og hans oprindelige mission er nu mere vigtig, mere relevant og mere presserende end nogensinde før. Hans vision og passion er stadig de styrende kræfter bag hvad vi gør, og hvad vi ser som vores mission, vores pligt og vores store privilegium.
Vi kan ikke vente med at se, hvad de næste 60 år vil bringe.
I vores 62 års historie har vi gennemgået mange ændringer og meget vækst. Vi har udviklet os med tiden og tilpasset vores produkter til en stadigt mere og mere globaliseret verden. Her kan du se nogle af de mest bemærkelsesværdige milepæle i STS’ historie
The STS journey begynder Lars Magnusson begynder at organisere verdens første ungdoms sprogrejser. De unge rejste fra Göteborg i Sverige til Mattsee i Østrig via tog, og de tilbragte et par varme sommeruger, med at forbedre deres tyske sprogfærdigheder.
Blot ét år senere blev sprogrejser til England introduceret, og efterspørgslen blev hurtig stor: 600 elever rejste med os dette år. På blot nogle få år steg antallet af unge rejsende til 2.000 elever hver sommer. STS’ grundlægger Lars Magnusson havde bevist sig som en pioner og STS blev verdens første sprogrejsevirksomhed.
STS blev et internationalt firma og i 1968 havde kontorer i Norge, Denmark, Finland, Tyskland og Italien.
Vi introducerede et nyt koncept: High School udveksling til USA. Den internationale interesse var høj og der var en efterspørgsel på nye former af uddannelsesrejser.
England var den mest populære destination - specielt London og Sydkysten var populært. Alle ønskede at forbedre deres engelske og samtidigt bo hos en engelsk værtsfamilie. Sportskurser som golf, tennis, svømning og ridning blev også mere populært.
I 1980 begyndte vi at tilbyde sprogrejser til England, Malta, Frankrig, Spanien, Tyskland, Østrig, Schweiz og USA, med flere end 50 forskellige programmer.
Den amerikanske præsident skabte the Youth Exchange Initiative,
som bidrager til international forståelse gennem udveksling. I løbet af en årerække havde STS udvekslingselever mulighed for at møde flere amerikanske præsidenter.
Vi kunne nu tilbyde europæiske udvekslingselever high school udveksling i USA, New Zealand og Australien. Elever fra disse tre lande blev så samtidigt tilbudt udveksling i Europa og i USA. De mest populære lande i Europa var Italien, Frankrig og Sverige
World Athletics World Cup blev afholdt i Göteborg, Sverige. STS var hovedsponsor og Official Language Experts med 100 deltagende medarbejdere fra hele verden. Vi transporterede også alle de konkurrerende atleter rundt i Göteborg med originale røde London Dobbeltdækker busser .
Vi udvidede meget i løbet af 1980'erne og 1990'erne, og i 2002 havde vi kontorer i 22 lande over hele verden, inklusiv Sydkorea og Kina.
Efter 51 år i branchen, har vi betjent vores kunde nummer 1 million. Vi fejrede det ved at tilbyde legater, så vi derved kunne fremme international udveksling og læring.
Alle vores kursus centre i Storbritannien modtag en akkreditering af the British Council, som er verdens mest anerkendte akkreditering indenfor sprogrejser.
Som et tiltag for at gøre vores sprogrejser mere klimavenlige, re-introducerede vi sprogrejser via tog. Elever som skulle til Brighton i sommerferien, kunne nu vælge at rejse med tog i stedet for med fly - dette gjaldt fra en række lokationer i Europa.
I dag fortsætter vi atter med at hjælpe til unge mennesker ud i verden, og vi arbejder altid på at gøre vores programmer bedre, hvorfor vi ofte introducerer nyt produkter og nye destinationer. Vi lytter til hvad vores kunder har af ønsker, så vi kan imødekomme kravene, fra vores stadig mere eventyrlystne, flittige og kræsne unge rejsende.